Sterowanie okrętem
Okręty wojenne są olbrzymimi jednostkami dysponującymi olbrzymią mocą oraz pędem – zmiana prędkości lub kursu może potrwać nawet parę sekund! Kluczem podczas manewrowania okrętem jest zaplanowanie ruchów z wyprzedzeniem oraz odpowiednie dostosowanie prędkości!
Okrętem możecie sterować za pomocą domyślnego ustawienia WASD. Klawisze W oraz S odpowiadają za sterowanie prędkością (poszczególne ustawienia przedstawiono w lewym dolnym rogu ekranu).
Począwszy od stop (brak prędkości), naciskanie klawisza W zmienia ustawienie na 1/4 prędkości, 1/2 prędkości, 3/4 prędkości oraz całą naprzód. Naciskanie klawisza S zmienia ustawienia prędkości aż do zatrzymania się, po czym kolejne naciśnięcie klawisza S sprawi, że jednostka zacznie płynąć całą wstecz. Po ustawieniu prędkości Wasz okręt będzie płynął automatycznie do przodu lub do tyłu.
Możecie wykonać skręt ręcznie, przytrzymując klawisze A oraz D. Możecie również nacisnąć klawisze Q oraz E, aby automatycznie skręcać z połową maksymalnej prędkości skrętu lub pełną prędkością skrętu.
Pamiętajcie, że planowanie z wyprzedzeniem to podstawa zwycięstwa. Lepiej unikać sytuacji, w których w środku walki uświadamiacie sobie, że płyniecie prosto w kierunku wyspy i jest już za późno na zmianę kursu.
Mapa taktyczna
Mapa taktyczna zapewnia przegląd pola walki oraz informuje o sojuszniczych i wrogich okrętach, a także o zadaniach do wykonania. Może również pomóc w panowaniu nad okrętem, gdy jesteście skupieni na innych ważnych sprawach, takich jak na przykład celowanie w nieprzyjacielską jednostkę!
Możecie również sterować okrętem za pomocą autopilota na mapie taktycznej. Ten tryb powinien wyglądać znajomo dla miłośników gier strategicznych.
Naciśnijcie klawisz M, aby przejść do mapy taktycznej. Kliknięcie lewym przyciskiem myszy dowolnego punktu na mapie spowoduje ustalenie miejsca, do którego będzie automatycznie zmierzał Wasz okręt. Aby ustalić dodatkowe punkty, podczas klikania lewym przyciskiem myszy należy przytrzymać klawisz Shift. Można ustalić maksymalnie 5 takich punktów. Możliwe jest również przesuwanie punktów za pomocą kliknięcia i przeciągania na mapie taktycznej.
Podobnie jak w przypadku sterowania ręcznego, możecie dostosować prędkość autopilota, naciskając klawiszeW oraz S. Ręczne przeprowadzenie skrętu (za pomocą klawiszy A i D lub Q i E) spowoduje wyłączenie autopilota.
Sterowanie kamerą
Aby rozglądać się po okręcie i okolicy, wystarczy poruszać wskaźnikiem myszy. Naciśnięcie klawisza Shiftpozwala zmieniać tryb między perspektywą trzeciej osoby a widokiem z lornetki.
Pamiętajcie, że możecie użyć pokrętła myszy do oddalania i przybliżania obrazu. Jeżeli musicie szybko skupić kamerę na okręcie, wystarczy nacisnąć Spację.
Miejcie na uwadze, że walczycie na daleki dystans – pociski mogą potrzebować paru chwil, by dolecieć do celu. Musicie przewidywać ruchy przeciwnika i oddawać strzały z wyprzedzeniem!
Strzelanie z głównej artylerii
Działa okrętu wojennego są potężne, ale wymagają również dużo czasu, by obrócić się w stronę wroga. Użyjcie myszy, by skierować działa na cel – kiedy celownik (lub celowniki) na ekranie zmienią kolor na zielony, działa znajdują się na właściwej pozycji i możecie strzelać!
Pomarańczowe celowniki oznaczają, że działa wciąż obracają się w kierunku celu i musicie poczekać, by zbiegły się z głównym celownikiem, zanim oddacie z nich salwę.
Śledźcie kompas w lewym dolnym rogu ekranu – kropkowana linia wskazuje kierunek, w którym jesteście zwróceni. Każde z dział jest przedstawione na ikonie statku wpisanej w kompas i ma przypisaną kropkę.
Kiedy kropki zbiegną się z kropkowaną linią, zmienią kolor na zielony. Miejcie na uwadze, że kierunek, w którym jesteście zwróceni, decyduje o możliwości strzelania z poszczególnych dział!
Aby oddać strzał z głównej artylerii, naciśnijcie lewy przycisk myszy. Możecie eksperymentować z różną kolejnością strzelania za pomocą klikania,przytrzymywania lub podwójnego klikania lewym przyciskiem myszy. Jednokrotne kliknięcie spowoduje wystrzał z jednej wieży artyleryjskiej. Przytrzymanie przycisku myszy spowoduje oddanie kolejnych strzałów w kierunku przeciwnika. Jeżeli potrzebujecie całej siły ognia i chcecie po prostu wystrzelić ze wszystkich wycelowanych dział, naciśnijcie dwukrotnie lewy przycisk myszy.
Wszystkie okręty mają do dyspozycji dwa rodzaje amunicji, a wyboru dokonuje się klawiszami 1 i 2: Pociski odłamkowo-burzące (HE) oraz przeciwpancerne (AP). Pociski odłamkowo-burzące wybuchną w momencie kontaktu z obiektem i mogą spowodować pożar na wrogim okręcie. Pociski przeciwpancerne nie mają takich właściwości, ale mogą przebić ciężki pancerz i uszkodzić wewnętrzne moduły okrętu.
W prawym dolnym rogu ekranu możecie zauważyć pojawiające się nagrody. Te wstęgi to osiągnięcia, które informują Was o trafieniu lub uszkodzeniu wroga.
Do zdobycia jest ich całkiem sporo, a pod koniec walki na ekranie skuteczności bitewnej zobaczycie wszystkie, które udało się Wam zdobyć.
Pozostała broń
Główna artyleria to nie jedyny sposób na zadawanie uszkodzeń. Wiele okrętów dysponuje dodatkowym uzbrojeniem oraz działami przeciwlotniczymi, które automatycznie namierzają wrogie okręty oraz samoloty.
Możecie ustalać priorytetowe cele dla tych systemów uzbrojenia, naciskając jednocześnie Ctrl oraz lewy przycisk myszy podczas namierzania celu. Jeżeli chcecie pozostać w ukryciu, nie ściągając na siebie uwagi, możecie wyłączyć tę broń za pomocą klawisza P. Pamiętajcie jednak, by włączyć ją z powrotem, kiedy zostaniecie zaatakowani!
Torpedy
Wszystkie niszczyciele oraz niektóre krążowniki wyposażone są w torpedy, które, wystrzelone z bliskiej odległości, mogą spowodować olbrzymie uszkodzenia nawet największych jednostek.
Naciśnijcie klawisz 3, żeby uzbroić torpedy, ale pamiętajcie, że z uwagi na rozmieszczenie wyrzutni można je wystrzelić tylko pod określonym kątem. Zazwyczaj zachodzi konieczność obrócenia się prostopadle względem przeciwnika.
Naciśnięcie klawisza X na celu w tym trybie wyświetli szary łuk, który podpowie odpowiedni kąt strzału umożliwiający trafienie w namierzonego przeciwnika.
Sprzęt eksploatacyjny
Podczas bitwy Wasz okręt może stać się celem ostrzału, a nawet może wybuchnąć na nim pożar!
Z tego powodu okręty zostały wyposażone w przynajmniej jeden sprzęt eksploatacyjny do aktywowania: ulepszoną naprawę, samolot zwiadowczy lub zasłonę dymną – zależnie od okrętu i wyposażenia. Można użyć ich w każdej chwili za pomocą odpowiedniego klawisza. Nie zapominajcie o nich podczas starcia, ponieważ można użyć ich więcej niż raz w jednej bitwie.
Naciśnięcie klawisza R rozpocznie naprawę. W ten sposób pożary zostaną ugaszone, moduły naprawione, przecieki załatane, a Wasz okręt szybko powróci do pełnej sprawności.
Naciśnięcie klawisza T podczas dowodzenia pancernikiem lub krążownikiem spowoduje wysłanie samolotu zwiadowczego, który zwiększy zasięg wykrywania torped i wrogich okrętów.
Jeżeli dowodzicie niszczycielem, naciśnięcie klawisza T wyzwoli olbrzymie kłęby dymu, które zasłonią Was i Waszych sojuszników przed wrogim ostrzałem.
Jeśli kierujecie krążownikiem wyposażonym w główne bądź dodatkowe działa dwojakiego przeznaczenia, możecie aktywować ogień zaporowy za pomocą klawisza Y. Pozwoli Wam to zestrzelić więcej wrogich samolotów oraz zmniejszyć ich celność.
Uszkodzone pancerniki mogą odzyskać część utraconych punktów wytrzymałości za pomocą umiejętnościPrace naprawcze, którą aktywuje się klawiszem Y. Zauważcie, że tej funkcji możecie użyć tylko określoną liczbę razy!
Nie wszystkie okręty posiadają te moduły, dlatego sprawdźcie przed rozpoczęciem bitwy, jakimi narzędziami dysponujecie.